Bůh umí otáčet zlé v dobré
Tehdy jim řekl: "Povstane národ proti národu a království proti království, budou veliká zemětřesení a v mnohých krajinách hlad a mor, hrůzy a veliká znamení z nebes. Ale před tím vším na vás vztáhnou ruce a budou vás pronásledovat; budou vás vydávat synagógám na soud a do vězení a vodit před krále a vládce pro mé jméno. |
To vám bude příležitostí k svědectví. Vezměte si k srdci, abyste se předem nepřipravovali, jak se budete hájit. Neboť já vám dám řeč i moudrost, kterou nedokáže přemoci ani vyvrátit žádný váš protivník. Zradí vás i rodiče, bratři, příbuzní a přátelé a někteří z vás budou zabiti. A všichni vás budou nenávidět pro mé jméno. Ale ani vlas z vaší hlavy se neztratí. (Lukášovo evangelium 21:10-18, ekumenický překlad Bible) |
Pisatel našeho dnešního evangelia Lukáš využívá ve svém psaném díle jasný literární úmysl, jehož cílem je čtenářům jeho doby ukázat na charakter i úřad Ježíše Krista. Kdo je tedy Ježíš Kristus v našem čteném úseku, který je zasazen do souvislostí různých katastrof a pronásledování? Je plně prorok, tedy nejen Boží mluvčí do naší přítomnosti, ale také do naší budoucnosti. Má co říct, protože informuje z Božího zdroje. Víte, tenkrát v Lukášově době byla velice silná židovská tradice, která říkala že prorok je ten, který když něco řekne, tak se to i stane. A když se to nestane, jednoduše prorok není. Proto byl podle tohoto pravidla, které vychází z Tóry (5 knih Mojžíšových) potvrzen za proroka od Boha například Jeremiáš, který také hovořil o zničení chrámu, - toho prvního Šalamounova, - což se také stalo. To ho ovšem legitimizovalo pro jeho ostatní slova, co se Izraeli stane v budoucnu. A tak je to i nyní s Ježíšem. On svým výrokem předjímá, jak sám dopadne v pohaně a smrti, aby čtenářům, kteří tuto historickou zkušenost – na rozdíl od nás dnes – přímo zažili, vzali okamžitě vážně i jeho výroky o pronásledování křesťanů – což zase Lukáš zmiňuje ve své druhé knize, totiž v knize Skutků apoštolů. Tu máme v Novém Zákoně hned za čtyřmi evangelii. |
Abychom ovšem nehovořili jen popisně. Chceme se také ptát, čím vším nás čtený text svatých textů může inspirovat do našich životních zápasů? Co se nám chce vlastně naznačit? Pokusme se o to: Je-li Ježíš i dnes Boží mluvčí, který nás chce chránit, pak se nám chce říct trojí na sebe navazující sdělení: |
|
|
|
Ano, i na tyto nepříjemné až zlé situace se má zbožný člověk připravit jako na možnou alternativu života s Kristem. Nemusí se takto beze zbytku naplnit, musíme okamžitě dodat, ale na druhé straně takto se naplnit může. Pojďme nyní to podstatné shrnout: je to z (1) dopuštění Pána Boha, nikoliv Božího nepřítele, a je to k (2) vydávání svědectví celému světu – tedy nový způsob misie. Tuto ústřední myšlenku pak velice detailně rozvíjí kniha Zjevení. „Všechno zlé je k něčemu dobré,“ říkávali naše babičky. Tady by se možná mohlo upřesnit: „Všechno zlé je ve službách Dobrého pro záchranu všech potřebných.“ |
Na co se tedy v našich osobních útocích a společenských otřesech jako svědkové vzkříšeného Pána můžeme spolehnout? Můžeme se opřít o nejtěsnější přítomnost jeho lásky, která nás vždy mobilizuje k odvaze víry a moudrosti. Například v našich reakcích při slovní obhajobě. Ale také v argumentacích, kdy je protivník Božího díla překonán a usvědčen jako napodobitel. Získat své životy tedy znamená především plně se oddat Boží náruči, která zná naše výhledy co je pro nás skutečně to nejlepší. Modlím se, abychom v této naději spočinuli, zvláště ti, kteří procházejí vším nepříjemným a nezáviděníhodným. |
„Děkujeme Ti, nebeský náš Otče, za dnešní slovo. Děkujeme, že s námi jednáš na rovinu. Děkujeme také za zaslíbení do všech nepříjemných životních situací pro naši víru. Děkujeme za Tvojí zvláštní přítomnost. Prosíme Tě o sílu a vytrvalost. Pro Tvé království v našem Spasiteli a Pánu Ježíši Kristu. Amen.“ |
Slovo na cestu s požehnáním: „Za všech okolností děkujte, neboť to je vůle Boží v Kristu Ježíši pro vás. Plamen Ducha nezhášejte, prorockými dary nepohrdejte. Všecko zkoumejte, dobrého se držte; zlého se chraňte v každé podobě. Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a zachová vašeho ducha, duši i tělo bez úrazu a poskvrny do příchodu našeho Pána Ježíše Krista. Věrný je ten, který vás povolal, on to také učiní.“ (1. list Tesalonickým 5:18-24, ekumenický překlad Bible). JK.
|